تبلیغات
مهدی یاوران - شناخت خدا ممنوع شد!!
 
مهدی یاوران
الا كه روح دعائی،خدا كند كه بیایی
درباره وبلاگ


آقا نگاهت سوی آهوهاست میدانم
دستان پاکت مثل ما تنهاست میدانم
آقا اگر تو برنمیگردی دلیل آن
در چشم های پرگناه ماست میدانم
اللهم عجل لولیک الفرج

مدیر وبلاگ : مجتبی صمدی
نظرسنجی
برای تعجیل در فرج امام زمان (عج) چند صلوات میفرسنید؟







خداشناسی

اینکه آیا معرفت الهی ممکن هست یا نیست و یا اصلاً ما باید دنبال این بحث باشیم یا نه، نظرهای مختلفی وجود دارد که از میان آنها سه نظر برجسته تر بوده و بیشتر مدنظر است.در این فرصت به بررسی وپیامدهای آن می پردازیم.


ورود ممنوع

عده ای معتقدند انسان هر چه باشد و در هر سطحی باشد فکر وعقلش محدود است ، در حالی که ذات خداوند وصفات خداوند که عین ذات اوست نامحدود است و محدود نمی تواند درباره نامحدود فکر بکند.
بنابراین هر نوع ورودی در این بحث ها ممنوع است و جایز نیست و نباید وارد شد. این باور و اعتقادی است که افرادی که اصطلاحاً به آنها معطّله می گویند مطرح می کنند . طبیعی است این دیدگاه قابل قبول نیست چون ما مکلف به عبادت خدا هستیم و نمی شود خدایی را که نمی شناسیم عبادت کنیم. بنابراین به میزان فهم خود وبه اندازه ای که خداوند اجازه دادند و عقل توان دارد باید خدا را بشناسیم تا بتوانیم عبادت بکنیم.
دیدگاه دوم .....

خداشناسی

اینکه آیا معرفت الهی ممکن هست یا نیست و یا اصلاً ما باید دنبال این بحث باشیم یا نه، نظرهای مختلفی وجود دارد که از میان آنها سه نظر برجسته تر بوده و بیشتر مدنظر است.در این فرصت به بررسی وپیامدهای آن می پردازیم.


ورود ممنوع

عده ای معتقدند انسان هر چه باشد و در هر سطحی باشد فکر وعقلش محدود است ، در حالی که ذات خداوند وصفات خداوند که عین ذات اوست نامحدود است و محدود نمی تواند درباره نامحدود فکر بکند.
بنابراین هر نوع ورودی در این بحث ها ممنوع است و جایز نیست و نباید وارد شد. این باور و اعتقادی است که افرادی که اصطلاحاً به آنها معطّله می گویند مطرح می کنند . طبیعی است این دیدگاه قابل قبول نیست چون ما مکلف به عبادت خدا هستیم و نمی شود خدایی را که نمی شناسیم عبادت کنیم. بنابراین به میزان فهم خود وبه اندازه ای که خداوند اجازه دادند و عقل توان دارد باید خدا را بشناسیم تا بتوانیم عبادت بکنیم.
دیدگاه دوم درست نقطه مقابل دیدگاه اول است این گروه معتقدند خداوند متعال هم مثل سایر موجودات نه تنها قابل شناسایی بلکه قابل تشبیه و تمثیل و تجسیم است مثلاً خدا را تشبیه می کنند به انسان که دست و سر دارد و استناد می کنند به آیه قرآن که می فرماید:" یدالله فوق أیدیهم " و نتیجه می گیرند خداوند دست دارد. به این گروه مجسمه می گویند . تفکر این گروه هم قطعاً تفکر باطلی است و در این دیدگاه خدا وجودی محدود است و دیگر خدا نیست. این گروه در جنبه افراط در شناخت افتاده اند درست برعکس گروه قبل که دچار تفریط شدند.
دیدگاه سوم که دیدگاه و فکر معتدلی است پیروانش معتقدند که ما باید خدا را بشناسیم. منتها طبیعی است که هر کس به اندازه ظرفیت خودش می تواند معرفت الهی داشته باشد. پیامبر عظیم الشأن اسلام هم با همه عظمتش عرض می کند: "ما عرفت حقّ معرفتک و ما عرفتک حقّ معرفتک و ما عبدتک حقّ عبادتک " خدایا من تو را آن مقدار که حق معرفتت هست نشناختم . بنابر این به هر میزان که انسان توان داشته باشد باید خدا را بشناسد این فکر و این نظر صحیح  و قابل پذیرش است.


مراتب شناخت

مراتب معرفت الهی را می توان به چند بخش تقسیم کرد:
1- مرتبه واجب و ضروری است. در این مرتبه واجب است که انسان خدا را بشناسد و اختصاص به دانشمندان و غیر دانشمندان ندارد. هر بنده ای که می خواهد خدا را عبادت کند براو واجب است در حدی که لازم است بداند معبودش کیست و او را بشناسد. این حد واجب معرفت الهی است.

هر بنده ای که می خواهد خدا را عبادت کند براو واجب است در حدی که لازم است بداند معبودش کیست و او را بشناسد. این حد واجب معرفت الهی است

2- مرتبه دوم آن جایی است که انسان بخواهد خدا را بیشتر از حد وجوب بشناسد. در این مرتبه از طریق براهین مختلف، با مطالعات فراوان، تزکیه نفس و ورزش های عقلی باید در این وادی وارد شد و در حدی فراتر از آن مقدار حد نصاب لازم خدا را شناخت. این مرتبه مستحب است یعنی مستحب است که انسان هر چه بیشتر خدا را بشناسد و به آن مقدار ضروری بسنده نکند.
3- حد سوم حد حرام است یعنی در آن جایی انسان وارد بشود که فکر اصلاً به جایی نمی رسد و اینجا لغزشگاهی است که متأسفانه در بسیاری از افراد این لغزش وجود دارد. اگر انسان پرهیز نکند مکان بسیار خطرناکی است. برخی افراد جاهایی وارد می شوند و توجه ندارند که این تلاش به جایی نخواهد رسید. اینگونه تلاش در راه شناخت خدا نه تنها به معرفت منتهی نمی شود بلکه به گمراهی، تحیر، سرگردانی و حتی کفر و الحاد منجر می شود . انسان نباید وارد این بخش بشود.این بخش همان تکنّه و تفکر در ذات باریتعالی است
مرتبه اول ضروری است. هیچ کس نمی تواند بگوید من مومن و مسلمان هستم، خدا را عبادت می کنم ولی اصلاً نمی خواهم خدا را بشناسم. مرتبه دوم هم بسیار خوب است که انسان فراتر از آن چیزی که از او خواستند خدا را بشناسد یعنی یک قدم جلوتر برود و با براهین مختلف و بیشتر با خدا آشنا بشود. مرتبه سوم هم انسان به جایی نمی رسد و حرام است. دلیل حرمت آن این است که انسان به قلمرویی وارد می شود و می خواهد از ماهیت چیزی سر در بیاورد که ماهیت ندارد و این تلاش نتیجه ای ندارد.
فرض کنید 30 لیتر شیر را بخواهید داخل یک طرف 2 لیتری بریزید طبیعی است این کار امکان پذیر نیست و نتیجه اش هدر رفتن شیر یا سرخورد گی و ناراحتی است . انسان با فکر محدود خود می خواهد در یک قلمرو نامحدود وارد بشود اگر چه این مثال خیلی ناقص است ولی اینگونه شناخت دقیقاً مثل این است که انسان بخواهد در یک ظرف یک لیتری، 30 لیتر شیر جا بدهد. قطعا این تلاش یکی از این دو نتیجه را دارد یا بعد از مدتی فکر کردن، تحیر و سرگردانی ، انسان چون به جائی نمی رسد خدا را انکار می کند و می گوید هر چه فکر کردم به جایی نرسیدم پس خدایی وجود ندارد ، یا یک خدای موهومی و یک موجود موهوم ومحدود و ناقص را در ذهن خود تجسم می کند و فکر می کند که این خداست و او را می پرستد که این هم کفر وشرک است.

در خداشناسی دست ما باز نیست و فکر نمی تواند هر جایی که می خواهد برود. اگر در قلمروهایی که ورود به آن ممنوع است وارد بشویم نتیجه یکی از آن دو مورد است یا خدا را انکار می کنیم یا یک موجود موهوم محدود ناقص را در ذهن خود به عنوان خدا تلقی می کنیم و هر دو حالت کفرو شرک است

متأسفانه نتیجه دوم را دربسیاری از افرادی دیده می شود. وقتی صحبت می کنند می بینیم خدایی را در ذهن خود دارند که به همه چیز شبیه است جز خدا و بر همان اساس شروع می کنند  ایراد گرفتن و سوال کردن. این خطریست که مرحله سوم دارد.

 

خلاصه سخن

در زمینه امکان معرفت خدا یا لزوم معرفت خدا سه نظریه وجود داشت. یک نظریه این بود که امکان ندارد بنابراین نباید وارد شد و باید این بحث را تعطیل کرد. یک نظریه هم جنبه افراط داشت یعنی ما خدا را همان گونه می توانیم بشناسیم که انسان را می توانیم بشناسیم. این دو نظریه را قبول نکردیم. نظر سوم این بود که تا حدی می شود خدا را شناخت منتها بر حسب آنچه که براهین عقلی همراهی می کند. اصل شناخت خدا باید باشه اما نه به آن شکلی که مجسمه گفتند.
باید دانست در خداشناسی دست ما باز نیست و فکر نمی تواند هر جایی که می خواهد برود. اگر در قلمروهایی که ورود به آن ممنوع است وارد بشویم نتیجه یکی از آن دو مورد است یا خدا را انکار می کنیم یا یک موجود موهوم محدود ناقص را در ذهن خود به عنوان خدا تلقی می کنیم و هر دو حالت کفرو شرک است.



نوع مطلب : مذهبی، احادیث، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 1 مهر 1396 12:24 ب.ظ
Hey very nice blog!
پنجشنبه 16 شهریور 1396 02:49 ق.ظ
If you are going for best contents like me, simply go to see this web site every day since it gives
quality contents, thanks
دوشنبه 16 مرداد 1396 12:31 ق.ظ
You made some decent points there. I looked on the net for more info about the issue and
found most individuals will go along with your views on this website.
یکشنبه 15 مرداد 1396 03:26 ب.ظ
Thanks for finally talking about >مهدی یاوران - شناخت خدا ممنوع شد!!
<Liked it!
یکشنبه 15 مرداد 1396 01:42 ب.ظ
Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.

I've been looking for a plug-in like this for quite some
time and was hoping maybe you would have some experience with something like this.
Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to
your new updates.
شنبه 14 مرداد 1396 11:05 ق.ظ
Hi, Neat post. There is a problem with your website in web explorer, may check this?
IE nonetheless is the marketplace chief and a big component to folks will omit your great writing
because of this problem.
چهارشنبه 3 خرداد 1396 07:39 ق.ظ
I used to be recommended this web site by my cousin. I am no longer sure whether or not this post is written via him as nobody else recognise such
designated about my difficulty. You're amazing! Thanks!
جمعه 8 اردیبهشت 1396 10:44 ق.ظ
I seriously love your website.. Excellent colors & theme.
Did you build this site yourself? Please reply back as I'm
planning to create my very own site and want to know where you
got this from or exactly what the theme is called.

Appreciate it!
شنبه 2 اردیبهشت 1396 06:46 ق.ظ
WOW just what I was looking for. Came here by searching for شناخت
سه شنبه 29 فروردین 1396 03:46 ب.ظ
I know this web page offers quality depending posts and other information, is there
any other web page which gives such stuff in quality?
دوشنبه 21 فروردین 1396 06:47 ب.ظ
It's a shame you don't have a donate button! I'd certainly donate to
this outstanding blog! I guess for now i'll settle for bookmarking and adding your RSS feed
to my Google account. I look forward to new updates and
will share this site with my Facebook group. Talk soon!
دوشنبه 14 فروردین 1396 09:36 ب.ظ
Attractive section of content. I just stumbled upon your website and in accession capital to assert
that I acquire actually enjoyed account your blog posts.

Any way I will be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently rapidly.
پنجشنبه 10 فروردین 1396 03:39 ب.ظ
Cool blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
A theme like yours with a few simple adjustements would really make my blog stand out.
Please let me know where you got your design. With thanks
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی